Op 1 in Google? Hierop moet je letten!

"Ik wil bovenaan in Google verschijnen."

Dat is een reactie die ik veel hoor terugkomen bij klanten wanneer we een intake doen over hun website. Laat ons eerlijk zijn: De dag van vandaag is dat nog mogelijk. Maar dit kost je ongeveer 1 werkdag per week en de nodige centen.

Iedereen wil bovenaan in Google verschijnen, maar Google is verticaal opgebouwd, niet horizontaal. Dus er is maar 1 plaats bovenaan spijtig genoeg. Een plaatsje in de eerste 5 resultaten is misschien meer haalbaar?

Alhoewel... Laat ons eerst een duidelijk verschil toelichten:

 

SEO vs SEA

SEA = Search Engine Advertising

SEA in Google.JPG

Je hebt ze zeker al gezien: de advertenties in Google. Gewoonlijk bovenaan in de zoekresultaten en aan de rechterzijde.

Deze mensen betalen aan Google om bovenaan geplaatst te worden. Ze staan niet altijd bovenaan. Enkel wanneer de zoekopdracht relevant is voor hun resultaat.
Zoek je dus in Google naar een nieuw Tv-toestel? Dan zal je advertenties van CoolBlue of Mediamarkt zien verschijnen.
Zoek je naar een recept voor tomatensoep? Dan zal je eerder advertenties van Solo of VTM koken te zien krijgen.

 

SEO = Search Engine Optimalization

De optimalisatie die je voor je website doorvoert om hoog in Google te komen, valt onder SEO. Het is je resultaat in Google zonder hiervoor te betalen.

In deze blog kijken we enkel naar SEO. Mocht je na een goede toepassing van de SEO niet tevreden zijn met het resultaat, is het toepassen van SEA zeker nog een stok achter de deur. Maar met SEO kan je ook al aardig ver komen hoor.

 

SEO = empathie

Empathie is het vermogen van iemand om zich in de gedachten- en belevingswereld van anderen te kunnen inleven
— ensie.nl

OK, je wil dat je zo hoog mogelijk komt in Google. Maar is dat wat je echt wil? Wil je niet dat zoveel mogelijk mensen contact met je op nemen zodat je aan hen kan verkopen? Krijg je dat resultaat enkel door hoog te komen in Google? Nee toch?

Je wil dat bezoekers van je site een goed gevoel krijgen bij je website. Hem niet meteen verlaten en uiteindelijk contact met je opnemen. Dus is het de bedoeling dat we de bezoekers geven waarnaar ze op zoek zijn: Nuttige informatie.

 foto: Van Dale

foto: Van Dale

Google weet dat ook. De mensen die zoeken via hen zijn hun klanten. Zij zorgen er voor dat Google een populaire zoekmachine is waardoor Google advertenties kan verkopen. Google gaat dus op zoek naar goede content en geeft deze hoger weer in de zoekresultaten. Het is dan ook belangrijk bij het schrijven van teksten, benoemen van foto's, opstellen van je site, ... een goede dosis empathie te gebruiken en je te verplaatsen in wat je bezoeker wil weten.
Is je info niet relevant voor je website? Dan zal Google je een penaltie toekennen en je lager positioneren.

 

Keywords in Google

Voor het starten met je SEO ga je op zoek naar de sleutelwoorden (= Keywords) voor jouw website.


Wie is je doelgroep?

Zijn dit bezoekers uit de Kempen, Vlaanderen, België, België en Nederland? Deze spreken allemaal een ander dialect. Hou hier rekening mee in het bepalen van je sleutelwoorden.

 

Welke zoekwoorden zou je doelgroep gebruiken om op zoek te gaan naar jouw diensten/producten? 

Noteer een lijst van minstens 50 sleutelwoorden voor jouw website. Probeer vakjargon te vermijden. De kans is klein dat klanten die specifieke vakjargon gaan hanteren om op zoek te gaan naar jouw product of dienst.

 

Waarom moeten klanten bij jou kopen en niet bij de concurrentie?

Wat is je visie? Je specifieke werkwijze die je onderscheidt van de concurrentie. Ja, jezelf verkopen moet, hoe bescheiden we als Belgen ook zijn. Het doel is dat de bezoeker van je website uiteindelijk contact met je opneemt, remember?

 

Ga op zoek naar de juiste zoekwoorden

Online zijn er genoeg tools te vinden die je de populariteit van zoekwoorden tonen. Neem de lijst van sleutelwoorden en geef ze in bij een tool. Bekijk het resultaat en kies er de juiste zoekwoorden uit.

Wat zijn de juiste zoekwoorden voor je? Dat moet je zelf bepalen. Wil je mee in de grote vijver springen? Ga dan voor de zoekwoorden die enorm populair zijn, maar die dan ook gebruikt worden door de meeste (en vaak grotere) concurrenten. Wil je het toch voorzichtig aan doen? Gebruik dan specifieke, maar minder populaire zoektermen.

 
 foto: Netcomm Wireless

foto: Netcomm Wireless

SEO op je website

Je websitemaker zorgt er voor dat de structuur, metadata, metatitels, titeltags, teksten, link anchors, ... in de meest optimale vorm worden toegepast op je website. Meest optimaal, dat klopt. Want soms is het gewoon kiezen tussen gebruikerservaring en Google. Een optimale SEO-site gaat soms ten koste van een mooie opbouw van je website. Dan moet je even kosten - baten hanteren en een keuze maken.

 

Wat kan je zelf doen aan je SEO?

Autoriteit en vertrouwen blijven belangrijk voor je positie in Google. Zorg er voor dat je kwalitatieve content aanbied die mensen nuttige info bieden. Een blog bijvoorbeeld geeft nuttige info over een specifiek onderwerp. Als veel mensen deze lezen, merkt Google dat. Wat nog beter is, is dat een populaire website jouw info gaat delen aan de hand van een link. Je bouwt een vertrouwen op met Google en je publiek. Hierdoor kom je hoger in Google.

Zorg voor relevante, up-to-date info. Heb je een folder op je website staan? Zie dat die van de huidige periode is en niet van 5 maanden geleden.

Zorg voor kwalitatieve content door gebruik te maken van professionele foto's, teksten en grafisch goed opgebouwde elementen. Zo straal je meteen vertrouwen uit aan je bezoeker, wat je ranking in Google ten goede komt en de bezoeker sneller zal aanzetten contact met je op te nemen.

 

Google weet veel over je

Ja, je hebt gelijk: De kans is groot dat, als je naar je eigen website zoekt, je bovenaan verschijnt. Google weet dat je die website regelmatig bezoekt en dat je je vermoedelijk geografisch ook nog dicht in de buurt van je zaak bevindt. Geloof me gerust: Bij een buitenstaander 3 dorpen verder kom je vermoedelijk niet bovenaan te staan.

 
SEO is niet iets dat je even een keertje moet doen. Je moet er enkele uren per week mee bezig zijn wil je het gewenste resultaat bereiken
— Stijn Matthé